stephanie-in-nieuw-zeeland.reismee.nl

Oeps, al weer 4 weken voorbij.

Hoi allemaal,

Het is al weer bijna 4 weken terug dat ik voor het laatst schreef. Er gebeurt ook zo veel enik vergeet de tijd een beetje.

Ik heb het super naar mijn zin en ben ondertussen helemaal gewend aan het leven hier.

Allereerst maar vertellen over mijn stage. De eerste dag was niet heel super. Veel kijken en lezen, maar wel leerzaam. De tweede dag mocht ik mee met de activiteiten en dat was veel leuker. In het begin had ik het idee dat het er hier maar vreemd aan toe gaat. Het is anders dan ik in Nederland gewend ben, zo gaan ze vaak weg voor een wandeling of naar een bewegingsactiviteit. Nu, na een paar weken werken, ben ik er helemaal aan gewend en denk ik dat het misschien nog wel beter is dan in Nederland. Ze zijn hier heel samenlevingsgericht, de cliënten moeten zo veel mogelijk in de wijk zijn en deelnemen aan de samenleving. Ik denk dat we daar in Nederland nog wel van kunnen leren.

Het is trouwens wel erg vermoeiend. Er is een cliënt die geobsedeerd is door meiden met blond haar en ik ben zijn nieuwe doelwit. Hij bedoelt het goed, maar hij vraagt heel veel aandacht en loopt de hele dag als een hondje achter me aan. Dat vreet energie, zeker als er ook nog twee andere cliënten zijn die de hele dag om je aandacht vragen. Maarja, ze hebben niet voor niets een beperking.

Laten we nu verder gaan waar ik gebleven was. Het weekend van 14 maart. Dat weekend hadden we met een hele groep Hollanders en Varoa en Lisa (onze geadopteerde Nederlanders) een trip naar Coromandel gepland. We vertrokken zaterdag ochtend vroeg, want het is een hele rit naar Coromandel. Eenmaal daar aangekomen begonnen met het uithangen van de toerist. We gingen naar Cathedral Cove, een doorgang in de rotsen die gebruikt is voor de film Narnia. Het strand was er erg mooi en de golven erg hoog, wat heel tof was tijdens het zwemmen. Het was wat minder als je door een golf gegrepen werd, want dan belande je als een aangespoelde walvis op het strand. Maar het was wel leuk om te doen.

De golven waren zo hoog omdat er een orkaan in aantocht was. Die verpeste de avond een beetje. We gingen namelijk naar de hot water beach, een strand waar net onder het oppervlak heet water omhoog komt. Als je je voeten een beetje ingraaft wordt het opeens super warm. Was leuk om mee te maken, maar door de harde wind was het niet echt eb. Na een kwartier kwam het water al weer zo ver omhoog dat we maar besloten om terug te gaan, aangezien het fris was en we er niet veel voor voelden om drijfnat terug te moeten naar het hostel.

De volgende dag route 309 gereden. Een route met verschillende bezienswaardigheden eraan, mooie watervallen, enorme bomen en mooie wandelingen. Het weer was niet super, maar het was wel heel gezellig. Eind van de dag weer terug naar Auckland en op tijd naar bed want de volgende dag was mijn eerste dag op stage.

De week verliep goed en ik was snel gewend aan de gang van zaken in het centrum. En dus was het ook snel weer weekend. Dit keer was de planning een rustig weekend, iets wat hier niet echt werkt. Op vrijdag eerst een Skype afspraak met school en vervolgens stappen in de stad. Jullie denken was ‘maar ze woont toch in de stad?’ Klopt, maar alle activiteiten vinden plaats in het centrum van Auckland en ik woon in een buitenwijk. Na het stappen (om 4 uur) blijven slapen bij Dafne en de volgende dag wezen shoppen met Merel, Dafne en Varoa. Niks gekocht, maar het was wel gezellig. Zondags met Sofie, Mijn huis en stagegenoot, naar een marktje geweest en verder niet veel gedaan.

Week 2 op stage beviel prima. Weer andere activiteiten gedaan en de cliënten steeds beter leren kennen. Op vrijdag hadden we en educatieve lunch bij Mia thuis. Mia is onze stagebegeleidster en zij liet ons de film ‘Temple Grandin’ zien. Een film over een vrouw met autisme in de jaren ’60. Ze heeft de gave om zich in te leven in vee en gebruikt dit om betere methoden te ontwikkelen voor slachthuizen. Het is een waargebeurd verhaal en geeft een mooi inzicht in hoe mensen met autisme de wereld beleven.

’s Avonds gingen we met het hele huis naar Run the night, een evenement waarbij het parcours verlicht is met black light en iedereen zich beschilderd met glow-paint. Was erg gezellig, helaas zit de auto nog wel een beetje onder de verf, maar dat maken we wel weer schoon.

Zaterdag een relaxte dag gehad en zondag papa en mama opgehaald bij het hotel. Het was leuk ze weer te zien en ze mijn huis te laten zien. Ik heb voor ze gekookt en ze vervolgens terug gebracht naar het hotel. Met mama nog een bakkie thee gedaan, om ze wakker te houden want om 7 uur naar bed is niet bevorderlijk voor je jetlag.

Maandag weer gewerkt en met papa en mama uit eten geweest. Vervolgens een onverwachte vrije dag op woensdag. Er was namelijk een voorlichting van een vrouw die een therapie heeft ontwikkeld die gebruik maakt van klei. Was een leuke voorlichting en het gaf ons nieuw ideeën die we weer kunnen gebruiken voor activiteiten. En een halve dag vrij, altijd lekker.

Vrijdag was goede vrijdag wat betekende dat we 4 dagen vrij waren. Ik ben het weekend samen met Merel naar Taupo geweest. Het was super gezellig en met ze tweeën is het lekker makkelijk om te beslissen wat ja gaat doen. Vrijdag niet veel meer gedaan, want na 4 uur rijden was ik het best wel zat. En dus een beetje rond gelopen, lekker uit eten geweest en vervolgens in de bar van het hostel gezellig een drankje gedaan. Zaterdag een boottocht gemaakt over het meer, was erg mooi en het weer was super. Het plan was om in de middag naar de waterval te lopen, een wandeling van een uur, maar plannen veranderen. We waren allebei een beetje duf en hadden nergens zin in. Daarom maar richting de hot spring gegaan en lekker een uur in het warme water gezeten. Best grapping eigenlijk, een zijstroompje met heet water wat in de koude rivier stroomt. De bovenste laag water is lekker warm en eronder is het koud. Maar dichter bij de stroom warm water was het super lekker en soms zelfs erg warm. ’s Avonds in het hostel gegeten, een super lekkere hamburger die we amper op kregen (wat ook kwam door de hele chocoladetaart die we eerder die middag gegeten hadden).

Zondags een hele hoop kleine activiteiten gedaan. We begonnen met ‘craters of the moon’. Een gebied waar hete lucht uit gaten in de grond komt, waardoor het lijkt of alles in de brand staat. Vervolgens naar de dam om te zien hoe ze de rivier bij vullen. Super gaaf om te zien en goed voor mooie foto’s. Daarna bij een glasblazerij geweest waar we alleen de dingen bekeken, want de rest was veel te duur. Toen door naar een bijen winkel, een centrum waar van alles over bijen te leren is en honderden producten van bijen te koop zijn. Was leuk om te zien, maar net als de glasblazerij niet heel spectaculair. Als laatste nog door gegaan naar de waterval waar we de dag ervoor al heen zouden gaan. Was ook mooi om te zien. En na deze volle dag weer terug gereden naar Auckland. Was een super gezellig en relaxt weekend.

Op maandag niet veel gedaan, lekker uitgerust en van de zon genoten. En nu is de week alweer halverwege. Hopelijk heb ik jullie nu weer een beetje bijgepraat. Ik zal proberen om er dit keer niet weer 4 weken overheen te laten gaan voor het volgende bericht. Dit is me veel te veel schrijfwerk.

Tot schrijvens!!

Reacties

Reacties

Henk Rijkenhuizen

Leuk om te lezen wat je allemaal beleeft Stephanie. Geniet er van. Maar dat lukt wel zo te lezen. ????

Nico,Yvonne,Max & Lars

Hoi Steefie,
Fijn om weer van alles van je te lezen !!!
Echt top
Geniet er maar van van al die nieuwe indrukken

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!